Afgelopen week kreeg ik een spoedoproep van Thijs uit Soesterberg Oost. Het was 23:30 uur en zijn toilet stroomde over, precies op het moment dat hij gasten had. “Ik dacht dat het vanzelf zou overgaan,” vertelde hij later. “Maar de signalen waren er al weken.” Die zin hoor ik vaker dan je zou denken. En het frustrerende is: die complete nachtelijke calamiteit had voorkomen kunnen worden.
Na 25 jaar riolen ontstoppen in Soest zie ik steeds hetzelfde patroon. Mensen negeren de vroege waarschuwingssignalen totdat het echt mis gaat. Begrijpelijk, wie denkt er nu aan hun afvoer als het water nog gewoon wegloopt? Maar in Soest hebben we specifieke omstandigheden die verstoppingen versnellen. De mix van oude boerderijen met gietijzeren leidingen in de Boerenstreek en moderne nieuwbouw in Soesterberg Noord creëert unieke uitdagingen. Voeg daar de veenbodem onder het Soesterveen aan toe die jaarlijks 1-2 centimeter daalt, en je begrijpt waarom tijdige herkenning hier cruciaal is.
In deze blog deel ik de vijf signalen die ik in mijn dagelijkse praktijk tegenkom. Signalen die aangeven dat je afvoer verstopt raakt Soest situatie nadert. Want tussen “het loopt wat traag” en “het toilet stroomt over” zit vaak maar twee weken verschil.
Signaal 1: water loopt trager weg dan normaal
Dit is het signaal dat bijna iedereen herkent maar onderschat. Je staat bij de gootsteen en het water verdwijnt niet in die gebruikelijke 3-5 seconden. Het duurt nu 10, misschien 15 seconden. “Ach, dat komt wel goed,” denk je. Maar dat doet het niet.
In Soest zie ik dit vooral in de oudere wijken zoals de Boerenstreek. Veel monumentale boerderijen hebben nog originele gietijzeren leidingen uit de jaren 40 en 50. Die leidingen hebben door decennia van gebruik een ruwe binnenwand ontwikkeld. En in ons water hier, met een hardheid van ongeveer 8-9 dH, slaat kalk zich vast aan die ruwe plekken. Voeg daar het dagelijkse vet uit de keuken aan toe, en je hebt een perfect recept voor vernauwing.
Vorige maand had ik een klus in Soest Midden waar een gezin al maanden last had van traag weglopend water. “We dachten dat het normaal was voor een oud huis,” zei de bewoner. Bij camera-inspectie bleek de oorspronkelijke 50mm gietijzeren leiding door kalk en vet vernauwd tot effectief 18mm. Het water perste zich er nog doorheen, maar de verstopping was compleet binnen afzienbare tijd.
Tussen haakjes, in de nieuwbouwwijken van Soesterberg Noord zie ik een ander fenomeen. Daar hebben ze moderne PE-leidingen, maar door de snelle bouw zijn niet alle aansluitingen correct uitgevoerd. Soms ontbreekt het juiste afschot van 1:100, waardoor water en vuil zich ophopen in lage punten. Herken je dit? Bel direct voor inspectie: 085 019 49 31
Signaal 2: gorgelende geluiden uit afvoeren
Dit is misschien wel het meest verontrustende geluid in een huis. Je zit rustig op de bank en ineens hoor je dat typische “blub blub” uit de doucheput. Of je spoelt het toilet door en de wastafel begint te gorgelen. Dat is geen spook, dat is je rioolsysteem dat om hulp roept.
Die geluiden ontstaan doordat lucht niet meer normaal door het systeem kan stromen. Volgens NEN 3215 moet elke woning een ontluchtingspijp hebben die door het dak steekt. Maar vooral in oktober en november, zoals nu, raken die pijpen verstopt door bladeren. En Soest heeft veel bomen. Het Soesterveen, Smitsveen, die wijken zijn prachtig groen, maar elk najaar zie ik een piek in verstoppingen.
Hanneke uit Smitsveen belde me vorige week omdat haar badkamer constant gorgelende geluiden maakte. “Het klinkt alsof er iemand onder de vloer zit te pruttelen,” beschreef ze het. Bij inspectie bleek de ontluchtingspijp volledig verstopt met bladeren en een vogelnest. Het systeem trok lucht via de badkamerafvoeren, vandaar die geluiden. Na reiniging was het probleem direct opgelost.
Maar soms zit het probleem dieper. In gebieden met een gemengd rioolstelsel, en dat hebben we nog in delen van Soest, kan bij hevige regenval terugdruk ontstaan. Het regenwater kan dan niet snel genoeg weg, drukt terug het systeem in, en veroorzaakt die typische gorgelgeluiden. Vooral in de lager gelegen delen van Soesterberg Oost merk ik dit.
Signaal 3: hardnekkige rioollucht die blijft hangen
Je maakt de badkamer schoon, gebruikt chloor, luchtverfrisser, maar die rioollucht blijft. Dit is geen schoonmaakprobleem. Dit is een technisch probleem dat wijst op stilstaand water of organisch materiaal diep in het systeem.
De sifon onder je wastafel of doucheput heeft één taak: een waterslot vormen dat rioolgas tegenhoudt. Maar wanneer de hoofdleiding gedeeltelijk verstopt is, ontstaat onderdruk die dat water wegzuigt. En dan heb je vrij spel voor rioolgas. In mijn ervaring komt dit vooral voor in appartementen en twee-onder-een-kapwoningen waar meerdere afvoeren op dezelfde standleiding zitten.
Vorige maand kreeg ik een spoedoproep van Janine uit de Boerenstreek. Haar monumentale boerderij rook al weken naar riool, ondanks dat ze professionele schoonmakers had ingeschakeld. Camera-inspectie toonde een ophoping van haren, zeepresten en organisch materiaal op 4 meter diepte in de oude loden leiding. Die massa fermenteerde letterlijk en produceerde die penetrante geur. Na hogedrukreiniging met 90°C water was het probleem verholpen.
Trouwens, in het Soesterveen zie ik dit vaker door de specifieke bodemcondities. De veenbodem is zuur met een pH tussen 5,8 en 6,2. Dat versnelt corrosie van oude metalen leidingen, waardoor ruwe plekken ontstaan waar vuil blijft hangen. Rioollucht die niet weggaat? 24/7 bereikbaar: 085 019 49 31
Signaal 4: water dat terugstroomt uit andere afvoeren
Dit is het alarmsignaal dat je echt niet moet negeren. Je gebruikt de douche en ineens komt er water omhoog uit de wastafel. Of je laat de wasmachine draaien en het toilet begint te borrelen. Dit betekent dat je een serieuze blokkade hebt in de hoofdriolering.
De techniek hierachter is eigenlijk simpel. Water zoekt altijd de weg van de minste weerstand. Wanneer de hoofdleiding geblokkeerd is, kan het water niet verder. Dus gaat het omhoog via andere afvoeren. In een standaard Soest eengezinswoning, gemiddeld 12-15 meter hoofdriolering tot de gemeentelijke aansluiting, kan dat water tot 30 centimeter boven het normale niveau stijgen.
Afgelopen week had ik een nachtelijke spoedklus in Soesterberg Noord. Een gezin had net gedoucht toen het water uit de wastafel omhoog begon te komen. Paniek natuurlijk. Bij inspectie bleek op 8 meter diepte een complete blokkade van baby-doekjes. Die dingen lossen niet op zoals toiletpapier, ze blijven intact en vormen een perfecte dam.
In de nieuwbouwwijken zie ik dit vooral door onjuiste installatie. Soms ontbreekt een ontstoppingspunt waar het volgens NEN 3215 wel zou moeten zijn (maximaal 12,5 meter tussen ontstoppingspunten). Dan moet je bij een verstopping de complete leiding openbreken, wat honderden euro’s extra kost.
Volgens mij is dit het meest onderschatte risico in moderne woningen. Projectbouwers bezuinigen soms op die ontstoppingspunten omdat ze niet zichtbaar zijn. Totdat je ze nodig hebt. Water stroomt terug? Binnen 30 minuten ter plaatse: 085 019 49 31
Signaal 5: overstromend toilet of putje, de noodsituatie
Dit is het eindstadium. Het toilet stroomt over, het doucheputje staat vol water dat niet wegloopt, of, erger nog, er komt rioolwater uit de vloerput in de kelder. Dit vereist onmiddellijk professioneel ingrijpen.
Die spoedoproep van Thijs uit Soesterberg Oost waar ik mee begon? Klassiek geval. Hij had al weken de signalen genegeerd: traag weglopend water, gorgelende geluiden, af en toe rioollucht. Maar het was druk op zijn werk, hij dacht “het gaat vanzelf over.” Tot die zaterdagavond om half twaalf toen zijn toilet overstroomde met gasten in huis.
Bij camera-inspectie bleek een combinatie van problemen. Zijn moderne PE-leiding had een verzakking door de bodemdaling in het veengebied, die 1-2 centimeter per jaar tikt door. In die verzakking had zich een ophoping gevormd van vet, haren en toiletpapier. Toen er die avond extra belasting kwam door de gasten, was de maat vol.
Binnen 25 minuten was ik ter plaatse met mijn hogedrukapparatuur. Met 180 bar druk en 90°C water heb ik de verstopping verwijderd. Om 01:15 uur was het probleem opgelost. Thijs was opgelucht maar ook gefrustreerd: “Had ik maar eerder gebeld.” Dat hoor ik zo vaak.
In Smitsveen had ik vorige maand een vergelijkbare situatie. Een gezin kwam thuis van vakantie en ontdekte dat hun kelder onder water stond. De vloerput had rioolwater gespuugd. De oorzaak? Wortels van een oude eik in de tuin waren de gietijzeren leiding binnengedrongen. In drie weken tijd hadden die wortels een complete blokkade gevormd.
Waarom verstoppingen in Soest zo seizoensgebonden zijn
Je kent het wel, elk najaar dezelfde verhalen in de buurtapp. “Weer een verstopt riool.” Dat is geen toeval. Oktober tot december vertegenwoordigt bijna 40% van alle ontstoppingsoproepen die ik krijg. En daar zijn specifieke redenen voor.
De bomen in Soest, en we hebben er veel, verliezen elk najaar hun bladeren. Die bladeren belanden in dakgoten, spoelen naar beneden, en verzamelen zich in putjes en ontluchtingspijpen. Wanneer natte bladeren combineren met het vet dat zich in de zomer heeft opgehoopt, ontstaat een taaie massa die mechanisch verwijderd moet worden.
Maar er speelt meer. Bij temperaturen onder 10°C, en dat hebben we vanaf half oktober tot april, stolt vet tot een kaarsachtige substantie. In de zomer blijft dat vet vloeibaar en spoelt grotendeels weg. In de winter verhardt het in bochten en overgangen. Voeg daar de lagere watertemperatuur aan toe (8°C uit de kraan in winter versus 14°C in zomer) en je begrijpt het probleem.
In de Boerenstreek zie ik dit extra sterk door de oude gietijzeren leidingen. Die hebben door decennia van gebruik een ruwe binnenwand waar vet gemakkelijk aan blijft kleven. En in het Soesterveen versnelt de zure bodemconditie (pH 5,8-6,2) de corrosie, waardoor die ruwe plekken sneller ontstaan.
Trouwens, de winter brengt ook bevriezingsrisico’s. Vooral in onverwarmde kruipruimtes en leidingen in buitenmuren. Bij temperaturen onder -5°C, wat we gemiddeld 15-20 dagen per jaar hebben, kunnen onbeschermde leidingen bevriezen. Seizoensgebonden verstoppingsprobleem? Gratis vooronderzoek: 085 019 49 31
Moderne ontstoppingstechnieken die ik dagelijks gebruik
De technologie in ons vak is enorm veranderd. Twintig jaar geleden werkten we vooral met mechanische veren en veel giswerk. Nu heb ik apparatuur die ik toen niet voor mogelijk had gehouden.
Mijn camera-inspectiesysteem kan tot 50 meter ver in leidingen kijken met HD-kwaliteit. LED-verlichting, 360° rotatie, real-time beeldopname. Ik zie exact waar de verstopping zit, wat de oorzaak is, en wat de conditie van de leiding is. Dat scheelt enorm in tijd en kosten. Waar vroeger een heel terras opengebroken moest worden, kan ik nu gericht één punt aanpakken.
Voor de meeste verstoppingen gebruik ik hogedrukreiniging met warmwater. Mijn apparatuur werkt met water tot 200 bar en temperaturen tot 95°C. Die combinatie van mechanische kracht en thermische energie breekt de hardnekkigste vetophopingen af. Speciale roterende nozzles creëren een spiraalvormig reinigingspatroon dat de complete buisomtrek schoonmaakt.
Bij wortelgroei, wat ik vooral zie in de Boerenstreek met die oude bomen, zet ik elektrische freesmachines in met carbide snijkoppen. Die snijden door wortels tot 5 centimeter dik. En voor verharde kalkafzettingen heb ik speciale kettingkoppen die het kalk letterlijk van de leidingwand hakken.
Maar volgens mij is de grootste innovatie relining. Bij structurele schade aan leidingen, verzakkingen, scheuren, corrosie, kunnen we nu een nieuwe leiding aanbrengen binnen de oude. Zonder graafwerk. Een met hars geïmpregneerde kous wordt in de leiding gebracht en uitgehard met UV-licht. Het resultaat is een naadloze nieuwe leiding met 50+ jaar levensduur.
Preventief onderhoud dat echt werkt
Het frustrerende van mijn werk is dat 75% van de spoedoproepen voorkomen had kunnen worden met simpel onderhoud. Ik snap het, niemand denkt aan zijn riool totdat het niet meer werkt. Maar een paar eenvoudige maatregelen schelen je honderden euro’s en veel stress.
Elke maand spoel ik thuis alle afvoeren door met 5 liter kokend water. Dat lost vetophopingen op voordat ze kunnen verharden. Let op: bij PVC-leidingen ouder dan 15 jaar gebruik ik geen kokend water meer, die worden bros en kunnen scheuren. Dan gebruik ik heet kraanwater van 60-70°C.
Elk kwartaal reinig ik de sifons onder wastafels en gootstenen. Dat is letterlijk 5 minuten werk per sifon. Je draait de ring los, verwijdert de opgehoopte haren en zeeprest, en draait hem weer vast. Die simpele handeling voorkomt 60% van de badkamer-verstoppingen.
En elk jaar laat ik een camera-inspectie doen van mijn hoofdriolering. Kost €150-200, maar dan weet ik precies wat de staat is. Als ik beginnende problemen zie, wortelingroei, kalkopbouw, verzakkingen, kan ik ingrijpen voordat het een noodsituatie wordt. Preventieve hogedrukreiniging kost €100-150 maar bespaart gemiddeld €800-1.200 aan noodreparaties.
In Soest raad ik vooral aan om voor de winter, dus rond september, een preventieve reiniging te laten doen. Dan ga je de kritieke herfst- en winterperiode in met schone leidingen. Preventief onderhoud plannen? Vast tarief vooraf: 085 019 49 31
Veelgemaakte fouten die ik wekelijks zie
Chemische ontstoppers zijn de grootste boosdoener. Mensen denken dat ze het probleem oplossen, maar meestal maken ze het erger. Die natriumhydroxide-ontstoppers bereiken temperaturen tot 90°C door een chemische reactie. Bij PVC-leidingen kan dat leiden tot vervorming. Bij oude loden leidingen corrodeert het de verbindingen.
Vorige maand had ik een klant in Soest Midden die maandenlang chemische ontstopper gebruikte “preventief.” Bij inspectie bleek de PVC-leiding over 2 meter lengte vervormd en verzakt door de herhaalde hitte-stress. Reparatiekosten: €1.650. Terwijl preventief onderhoud €300 per jaar had gekost.
Een andere fout is het huren van doe-het-zelf ontstoppingsveren. Die kosten €30-50 per dag huur en hebben beperkte kracht. Ze bereiken meestal maar 3-4 meter diep, terwijl veel verstoppingen op 6-8 meter zitten. Belangrijker: mensen herkennen niet wanneer kracht contraproductief is. Bij verzakte leidingen kan overmatige druk tot breuk leiden.
En dan het negeren van vroege signalen. Dat is misschien wel de grootste fout. Mensen wachten totdat het toilet overstroomt voordat ze bellen. Terwijl de signalen er al weken waren. Traag weglopend water? Dat is het moment om te handelen, niet wanneer het water niet meer wegloopt.
Specifieke uitdagingen in Soest wijken
Elke wijk in Soest heeft zijn eigen rioolkarakter. In de Boerenstreek werk ik vooral met monumentale boerderijen die authentieke leidingen behouden waar mogelijk. Dat betekent gietijzeren en loden leidingen uit de jaren 40-50. Die hebben charme maar ook uitdagingen. Corrosie, kalkafzetting, beperkte toegankelijkheid voor moderne apparatuur.
Soesterberg Oost en Noord zijn interessant door de mix. Oude legerbases zijn gerenoveerd tot woningen, met soms verrassende rioolconfiguraties. Ik heb daar leidingen gezien die oorspronkelijk bedoeld waren voor kazernes, oversized en met ongebruikelijke aansluitpunten.
Het Soesterveen en Smitsveen hebben die veenbodem-uitdaging. Die 1-2 centimeter bodemdaling per jaar klinkt niet veel, maar over 20 jaar is dat 20-40 centimeter. Leidingen die oorspronkelijk correct afliepen, hebben nu lage punten waar water en vuil zich ophopen. En de zure bodem versnelt corrosie van metalen leidingen.
Soest Midden is het oudste deel met de meeste variatie. Van vooroorlogse herenhuizen tot jaren 60 portiekflats tot moderne nieuwbouw. Elk gebouw heeft zijn eigen rioolgeschiedenis. Camera-inspectie is hier essentieel, je weet nooit wat je aantreft tot je kijkt.
Waarom 24/7 beschikbaarheid het verschil maakt
Die spoedoproep van Thijs om 23:30 uur? Dat is geen uitzondering. Verstoppingen houden zich niet aan kantooruren. Sterker nog, ze lijken altijd op het slechtst mogelijke moment toe te slaan. Vrijdagavond als je gasten verwacht. Zondagochtend voor het familiediner. Kerstavond om 20:00 uur.
Daarom ben ik 24/7 bereikbaar. Geen antwoordapparaat, geen “bel maandag terug.” Je belt, ik neem op, en binnen 30 minuten ben ik onderweg. Met alle apparatuur in de bus, camera, hogedruk, freesmachine, relining materiaal. Ik kom niet kijken om later terug te komen. Ik kom het probleem oplossen.
En omdat ik al 25 jaar in Soest werk, ken ik de wijken. Ik weet waar de smalle straatjes zijn in de Boerenstreek waar ik mijn kleine bus moet nemen. Ik ken de toegangsproblemen in sommige portiekflats in Soest Midden. Ik weet welke rioolkasten in Soesterberg Noord moeilijk toegankelijk zijn.
Dat scheelt tijd. En bij een overstroming telt elke minuut. Elke minuut dat het water stroomt is meer schade aan vloeren, muren, meubels. Die €150 spoedtoeslag die ik reken voor nachtelijke oproepen? Dat is niets vergeleken met de duizenden euro’s waterschade die je voorkomt door snel ingrijpen. Spoedverstoppping nu? Direct beschikbaar: 085 019 49 31
Wat je kunt verwachten wanneer je belt
Ik merk dat mensen vaak aarzelen om te bellen omdat ze niet weten wat ze kunnen verwachten. Laat me de typische procedure uitleggen.
Je belt, ik neem op (geen antwoordapparaat), en ik stel een paar gerichte vragen. Welke afvoer? Sinds wanneer? Welke signalen? Heeft u zelf al iets geprobeerd? Die vragen helpen me inschatten wat de waarschijnlijke oorzaak is en welke apparatuur ik moet meenemen.
Ik geef direct een indicatie van kosten. Geen verrassingen achteraf. Bij een standaard keuken- of badkamerverstoppting binnen 6 meter: €135-185. Bij hoofdriolering tot 12 meter: €285-385. Camera-inspectie: €150-200. Hogedrukreiniging: €100-150 per 10 meter. Alle prijzen zijn inclusief BTW en voorrijkosten.
Binnen 30 minuten ben ik ter plaatse (in spoedsituaties). Ik begin altijd met een gratis vooronderzoek. Camera-inspectie om exact te zien wat er aan de hand is. Geen giswerk, geen “we proberen dit maar eens.” Ik laat je de beelden zien en leg uit wat ik zie en wat de oplossing is.
Dan pak ik het probleem aan met de juiste techniek. Hogedruk voor vet en zeep, freesmachine voor wortels, mechanische veer voor objecten. De meeste verstoppingen zijn binnen 30-45 minuten opgelost. Bij complexe situaties kan het langer duren, maar ik communiceer dat vooraf.
Na afloop test ik de doorstroming, maak ik alles schoon, en geef ik advies voor preventie. En je krijgt 3 maanden garantie op de ontstopping. Komt het probleem terug binnen die periode? Dan kom ik gratis nog een keer.
Mijn persoonlijke advies voor Soest bewoners
Na 25 jaar riolen ontstoppen in Soest heb ik één les geleerd: preventie is altijd goedkoper dan reparatie. Die €300 per jaar aan preventief onderhoud staat in geen verhouding tot de €1.500 gemiddelde kosten van een noodoproep met waterschade.
Herken de signalen. Trage afvoer? Bel. Gorgelende geluiden? Bel. Rioollucht? Bel. Wacht niet tot het toilet overstroomt. Op dat moment is het te laat om het simpel en goedkoop op te lossen.
En specifiek voor Soest: laat voor de winter een preventieve reiniging doen. September is de ideale maand. Dan ga je de kritieke herfst- en winterperiode in met schone leidingen. En plan elk voorjaar een camera-inspectie om te checken of de winter schade heeft aangericht.
Voor bewoners van de Boerenstreek met monumentale panden: investeer in jaarlijkse inspectie van die oude gietijzeren leidingen. Die hebben charme maar ook uitdagingen. Vroege detectie van corrosie en kalkopbouw voorkomt kostbare vervanging.
Voor het Soesterveen en Smitsveen: let extra op verzakkingen. Die veenbodem blijft zakken. Wat 10 jaar geleden correct was afgeschot, kan nu lage punten hebben. Camera-inspectie om de 2-3 jaar is aan te raden.
En onthoud: ik ben 24/7 bereikbaar. Geen probleem is te klein om over te bellen. Liever beantwoord ik tien vragen over traag weglopend water dan dat ik één nachtelijke spoedoproep krijg voor een overstroming die voorkomen had kunnen worden. Vragen of direct hulp nodig? Altijd bereikbaar: 085 019 49 31


























